Do plecaka #10: Angry Birds – stare pomysły w nowej oprawie

Nie od dziś wiadomo, że z produkcjami opartymi o znane marki bywa różnie. Są takie, które ze starcia wychodzą obronną ręką, zdarzają się również przykłady mariaży zgoła nieudanych, bądź po prostu nijakich. Jak na tym tle wypada seria łamigłówek logicznych spod szyldu Angry Birds?

Nie tak dawno temu, w 2009 roku w Finlandii, ktoś narysował na zwitku papieru ptaka bez skrzydeł. Parę miesięcy później pierwsi gracze ściągnęli opartą na tym pomyśle grę Angry Birds i wykonując pierwsze strzały z wielkiej procy, kompletnie stracili głowę …

Angry Birds to gra mobilna, która w 2009 roku zadebiutowała na platformie iOS. Bardzo ciepłe przyjęcie produkcji sprawiło, że jakiś czas później ofertę poszerzono o kompatybilność z PCtami, konsolami oraz urządzeniami opartymi na systemie Android. Jeżeli na czymś dało się grać to Wściekłe Ptaszki były tam obecne…
Gra zachwyciła prostotą i grywalnością – ot za pomocą wielkiej procy strzelamy zabawnymi ptakami do ufortyfikowanych zielonych świń – złodziejaszków, które to fortelem wykradły ptakom jaja. Pomysł okazał się na tyle dobry, że do dziś w sklepie AppStore rozeszła się w ponad 12 milionach kopii, a przecież gra podstawowa to tylko początek …
Idąc za ciosem, wydano edycję Sezonową, Kosmiczną, Egzotyczną oraz opartą na sadze Star Wars. Sklepy zaroiły się od maskotek, figurek, naklejek, ubrań, kubków – słowem wszystkim co można przyozdobić ptakiem lub świnią.
Nic więc dziwnego, że również świat planszówek i łamigłówek logicznych nie mógł pozostać dłużny temu szaleństwu.

Popularność serii postanowiło wykorzystać między innymi wydawnictwo Smart Games, nakładem którego ukazały się łamigłówki logiczne Angry Birds Playground:

  • Na Górze
  • W Budowie

Obie gry zostały zaprojektowane przez znanego nam Rafa Peetersa, a na polskim rynku debiutują dzięki firmie Granna.

Angry Birds Playground – W budowie 

Łamigłówka ta oparta jest na wielokrotnie nagradzanym tytule Hide & Seek (Safari) z serii Smart Games. W pudełku znajdziemy:

  • książeczkę z 48 zadaniami i ich rozwiązaniami
  • planszę przedstawiającą bohaterów gry Angry Birds –  zielone świnie oraz czerwonego ptaka Reda
  • 4 różnokształtne elementy (puzzle), które są uformowane w specyficzny sposób, tak by wyciętym obszarem odsłaniały część planszy leżącą pod nimi
  • instrukcję

Podobnie jak w przypadku łamigłówki Safari naszym zadaniem jest ułożyć puzzle w taki sposób, by na planszy pozostały widoczne tylko postacie wskazane przez rozwiązywane zadanie. W stosunku do wcześniej wydanego tytułu, nowa wersja jest jednak w tej materii sporo trudniejsza.

Jeżeli ktoś z Was miał styczność z łamigłówką Safari wie, że plansza składa się tam z czterech niezależnych pól o rozmiarze 3×3. W  każdym z pół należy umieścić kształt, tak by widoczne pozostały jedynie zwierzęta wskazane przez zadanie. Z Safari nie mieliśmy najmniejszych problemów – należało jedynie dobrać odpowiedni kształt do odpowiedniego okienka, a następnie wybrać w jakiej orientacji powinien być umieszczony.
W przypadku W Budowie sprawa nie jest tak oczywista. Naszą planszą nie są już 4 oddzielne pola, a jedno wielkie o rozmiarze 5×5 – to w nim należy umieścić wszystkie kształty. Musimy więc zadbać nie tylko o sposób i miejsce ich ułożenia, ale również o wzajemną orientację – tak, by po pierwsze wszystkie zmieściły się w polu, a po drugie – odkrywały tylko wskazane zadaniem postacie. Dodajmy, że czasami zadanie zleca nam pozostawienie tylko jednej z kilku takich samych postaci na planszy, musimy więc zastanowić się, która z nich ma być tą jedyną odkrytą.

Ponownie z pomocą przychodzi tu metoda zliczania wolnych pól. Plansza zawiera 25 pól (20 postaci i 5 obszarów pustych), puzzle po ułożeniu zakrywają 20 z nich, toteż na starcie posiadamy wiedzę co do tego ile pól będzie przedstawiać postać, a ile pustą przestrzeń.

Wykonanie stoi na wysokim poziomie, lecz tym razem nie jest bezbłędne. Po pierwsze za tło planszy służy nam papierowa wklejka, a nie lakierowany nadruk – w moim egzemplarzu musiałem podkleić ją na rogach; druga kwestia to brak antypoślizgowych nóżek, który w przypadku tej gry szczególnie dał mi się we znaki. Również projekt pudełka nie do końca mi odpowiada – przydałoby się np. takie w stylu Złam to lub przynajmniej gumka, która pozwoliłaby przenosić grę bez potrzeby pakowania do kartonika. Reszta elementów to standard do jakiego przyzwyczaiło nas SmartGames – bardzo dobra jakość plastiku, lakierowany nadruk na puzzlach i solidna książeczka z zadaniami.

Trudno powiedzieć na ile utrudnienie łamigłówki było celowym działaniem, a ile było w tym zasady „zmieńmy cokolwiek – licencja zajmie się resztą” – jaka nie byłaby motywacja, Angry Birds: W Budowie należy do grupy łamigłówek trudniejszych, których nie polecam na początek przygody z tego typu intelektualną rozrywką – szczególnie jeśli mamy na uwadze najmłodszych. Z drugiej strony osoby, dla których Safari było łamigłówką zbyt prostą zdecydowanie powinny sięgnąć po W budowie, gdyż ta oferuje podobny rodzaj zabawy na znacznie wyższym poziomie trudności.

Adam

Angry Birds Playground – Na górze

Podobnie jak w przypadku Angry Birds: W budowie, Angry Birds: Na górze nawiązuje do innej łamigłówki Smart, mianowicie do Kokoszek. Właściwie mogłabym w tym miejscu odesłać Was do recenzji Kokoszek, gdyż tym razem nie ma tutaj mowy o jakichkolwiek zmianach w mechanice – Na górze to zwyczajnie Kokoszki ze zmienioną oprawą graficzną – ze wszystkimi wadami i zaletami tamtego tytułu.

Łamigłówka mechanicznie nawiązuje do znanych układanek, gdzie pocięty na kawałeczki obraz należy ułożyć przesuwając płytki na prowadnicach. Nie jest to jednak wierne odwzorowanie tej klasycznej mechaniki. Tu naszym zadaniem jest tak manewrować przezroczystymi płytkami, by wszystkie zielone świnki zostały zakryte przez tytułowe wściekłe ptaki.

Do dyspozycji oddano nam 48 zadań umieszczonych na dużych barwnych kartach. Jak zawsze podzielono je na poziomy trudności – oczywiście początkowe zadania będą stosunkowo łatwe, ale im dalej w las tym rozgrywka zaczyna się równoważyć i skoków trudności specjalnie nie odczuwamy. Z tego samego powodu gra nie przedstawia proponowanych rozwiązań, gdyż dróg do ich osiągnięcia jest zbyt wiele, by można je sensownie i zwięźle opisać. Podobnie, jak Kokoszki, łamigłówka ta świetnie sprawdza się w podróży, gdyż nie musimy nic przygotowywać, nie ma zaglądania do książeczki z zadaniami, a wszystkie elementy tworzą zwartą całość.

Wykonanie stoi na bardzo wysokim poziomie. W pudełku znajdziemy pudełeczko / planszę, we wnętrzu którego przechowujemy karty z zadaniami. Górna część łamigłówki jest przezroczysta, składa się na nią pięć płytek umieszczonych w prowadnicach, cztery z nich przedstawiają tytułowe Ptaszki.

Angry Birds: Na Górze to udane przeniesienie dobrej łamigłówki w znane uniwersum. Mechanika nic na tym nie traci, a kolorowe grafiki przyciągną kolejną grupę odbiorców, którzy być może właśnie dzięki niej pokochają ten typ intelektualnej zabawy. Trudno jest mi jednak polecić ją osobom, które posiadają wspomniane Kokoszki – owszem układy na kartach są inne, ale w przypadku tej mechaniki nie ma to większego znaczenia i zakup oznacza otrzymanie tego samego w innym opakowaniu.

Iwona

Dziękujemy wydawnictwu Granna za przekazanie łamigłówek do recenzji.

0 Udostępnień