Summoner Wars: Master Set #4: Bagienne Orki

Ich gnijące ciała znaleźli o świcie. Leżały w zwartej grupie pośród porosłych mchem ruin dawnego miasta.
– To musieć być zasadzka, oni nie zdążyć zasiać cierniorośl- skwitował barczysty ork, przyglądając się trupom.
– Glarg znać ich, oni mądrzy wypatrywacze, oni nie głupi – za dużo pustki, za mało drzew – oni by nie wyjść z ciernie – Glarg wyczuwać smród magia. Mugglog rozkazać „Przynieść dużo cierniorośl, zbierać małe – trzeba siać – potem wracać! Być wojna cieniouche zabijać – oni wiedzieć.
Barczysty ork zamyślił się, a przynajmniej mogło się wydawać, że usilnie pragnie odgadnąć co mogło się wydarzyć. Odszedł od trupów i spojrzał na ślady w błocie.
– Glark patrzeć! Oni iść jak w pysk strzelić – prosto w miasto, prosto jak stalowa klinga. Oni nie myśleć! Tak nie zwiadować orki, orki iść z lasem, z drzewem, z cierniem .
– Glark mówić, to musieć być sztuczka, czuć smród sztuczek.
– To nie być sztuczka – to być Takullu – Mąciciel Myśli.
W oczach potężnych orków na ułamek sekundy zatańczył strach. Raz jeszcze spojrzeli w stronę poległych zwiadowców, po czym – zabrawszy worki pełne nasion – ruszyli w stronę ściany drzew.

Pośród kipiących zgnilizną bagien czyhają niebezpieczeństwa, które innym rasom Itharii trudno sobie wyobrazić. Nie dziwi fakt, że tak niegościnne ziemie wydały z siebie rasę okrutnych i chaotycznych stworzeń jakimi są Bagienne Orki. Toczące wieczną walkę klany w obliczu wojny totalnej zjednoczyły się pod wodzą Muggluga, wyczuwając okazję do zagarnięcia kolejnych ziem i nasycenia się w boju. Ich największą przewagą na polu bitwy są pełne cierni mury, które dzięki nasyceniu nasion magią, wyrastają z ciał poległych wrogów.
Dzięki tej taktycznej przewadze orkowie oplatają przeciwnika gąszczem, którego przebycie może prowadzić wprost ku zgubie.

Mugglug (3W/7) – nikt nie wie jak Mistrz Przywołań zdobył wiedzę potrzebną do nasycania nasion cierniorośli magią. Być może wydarł ten sekret z gardła przywódcy innego klanu lub odnalazł go w jednym z totemicznych transów. Jednak bez względu na pochodzenie w połączeniu z magią kamienia przywołań cierniorośl stała się najstraszliwszą bronią Bagiennych Orków. (Za każdym razem gdy jednostka sąsiadująca z murem, który kontrolujesz jest niszczona, połóż Opleciony mur na polu, które zajmowała. Mugglug nie rzuca kostką przechodząc przez Oplecione mury.)

Oplecione mury – stworzone z cierniorośli – rośliny występującej tylko w najgłębszych zakątkach zapomnianych bagien. Jej naturalna dziko rosnąca odmiana, poza monstrualnymi kolcami nie różni się specjalnie od swoich krewniaków znanych w całej Itharii, lecz sczep używany przez Muggluga nasycono magią, co diametralnie zmienia prędkość wzrostu rośliny. (Przed rozgrywką gracz prowadzący Bagienne Orki przygotowuje stos Oplecionych murów, który umieszcza obok planszy. Za każdym razem, gdy polecenie na karcie wymaga położenia Oplecionego muru na planszy, należy pobrać kartę z tego stosu.
Poruszające się jednostki mogą wejść na pole zawierające Opleciony mur lub poruszyć się przez nie, jednak za każdym razem gdy jednostka opuszcza pole zawierające Opleciony mur, kontrolujący ją gracz wykonuje rzut kostką – za wynik 3 lub niższy jednostka ta otrzymuje 1 znacznik obrażeń i w tym ruchu nie może opuścić pola Oplecionego muru.
Każdy opleciony mur posiada 2 punkty wytrzymałości, może być atakowany, jak każdy inny mur, lecz zniszczony trafia z powrotem na stos Oplecionych murów przygotowanym przed rozgrywką. Oplecione mury mogą być umieszczane na dowolnym polu planszy, również po wrogiej stronie pola bitwy (z wyłączeniem pól zawierających inne Mury i Oplecione Mury). Jeżeli jednostka w fazie ataku znajduje się na Oplecionym murze może normalnie atakować i być atakowana – w przypadku drugiej opcji atakujący decyduje czy atakuje jednostkę, czy mur.
Jednostki mogą być przywoływane na polach sąsiadujących z Oplecionymi murami – zgodnie z podstawowymi regułami przywołania.)

Z gęstwiny wyłaniają się zastępy bagiennych Orków, spójrzmy z kim przyjdzie nam walczyć:

  • Szaman (1/1D/1) został wtajemniczony w arkana zaklinania cierniorośli, wie jak kierować wzrostem Oplecionych murów. (Kiedy przeciwnik atakuje Szamana, który sąsiaduje z Oplecionym murem, trafia jedynie na kostkach z wynikiem 5+. Szaman nie rzuca kostką przechodząc przez Oplecione mury.)
  • Łowca (2/1D/2) wykorzystuje Oplecione mury do zaskakiwania wrogów deszczem strzał o cierniowych grotach. (Jeśli w tej turze Łowca poruszy się z lub przez Opleciony mur, do końca tej tury otrzymuje +1 do wartości ataku. Łowca nie rzuca kostką przechodząc przez Oplecione mury.)
  • Zdziczały (4/3W/3) wzbudza popłoch w szeregach wroga, dzięki zbroi ze skór i kości poległych. (Za każdym razem gdy wroga jednostka podstawowa porusza się przez pole sąsiadujące ze Zdziczałym, rzuć kostką. Przy wyniku 5+ odrzuć poruszającą się jednostkę.)

Wraz z Mugglugiem do walki stają wodzowie pomniejszych plemion:

  • Glarg (5/2W/6) to nieustraszony wojownik, lecz i wprawny łowca. Z gęstwiny oplecionych murów ciska ostrymi jak brzytwa sztyletami. (Gdy Glarg znajduje się na polu Oplecionego muru zyskuje +1 do wartości ataku, a jego symbol walki zmienia się na D. Glarg nie rzuca kostką przechodząc przez Oplecione mury.)
  • Blerg (7/2W/6) to mistrz przetrwania – potrafi maksymalnie wykorzystać każdą zdobycz opatrując rany lub wykorzystując broń poległych. (Kiedy Blerg zniszczy wrogą jednostkę, której karta powinna trafić na twój stos magii, możesz zdecydować się na usunięcia 1 znacznika obrażeń z Blerga lub umieszczenie tej karty pod Blergiem. Dodaj +1 do ataku za każdą umieszczoną pod Blergiem kartę (maksymalnie +4).)
  • Splub (7/3W/6) otrzymał od Muggluga najwyższe wyróżnienie – jest siewcą. Każdy wróg poległy z jego ręki staje się pożywką dla cierniorośli. (Gdy Slub zniszczy wrogą jednostkę, umieść na zajmowanym przez nią polu Opleciony mur. Splub nie rzuca kostką przechodząc przez Oplecione mury.)

Bagienne Orki nie parają się typową magią – całą uwagę skupiają na zaklinaniu cierniorośli:

  • Wzrost Pnączy (x3) – wspomagane magią pnącza rozrasta się w błyskawicznym tempie. (Wybierz kontrolowany mur, umieść Opleciony mur na polu sąsiadującym wybranym murem.)
  • Zasadzka (x2) – w gęstwinie cierniorośli zasadzka jest najlepszą taktyką. (Kontrolowane przez ciebie jednostki Bagiennych Orków zyskują umiejętność: „Jeśli ta jednostka poruszy się  w tej turze z lub przez Opleciony mur, do końca tej tury otrzymuje +1 do wartości ataku. Ta jednostka nie rzuca kostką przechodząc przez Oplecione mury.)
  • Usidlenie (x2) – cierniorośl kierowana magią potrafi być śmiertelnie niebezpieczna – wielu zginęło w jej morderczym uścisku. (Wybierz do 2 jednostek podstawowych. Każdą z nich umieść kolejno na wybranych Oplecionych murach w zasięgu 4 pól od wybranej jednostki.)
  • Strzegące Pnącza (x2) – zajęcie strategicznej pozycji w pobliżu cierniorośli, pozwala skutecznie bronić się przed takami. (Kontrolowane przez ciebie jednostki Bagiennych Orków zyskują umiejętność: „Kiedy przeciwnik atakuje, jeśli ta jednostka sąsiaduje z Oplecionym murem, trafia jedynie na kostkach z wynikiem 5+. Ta jednostka nie rzuca kostką przechodząc przez Oplecione mury.)

Bagienne Orki to frakcja bardzo nietypowa, wywracająca geometrie pola bitwy do góry nogami. Dzięki rozsiewanym po planszy murom potrafią usidlić każdego, nieuważnego przeciwnika. Większość Jednostek podstawowych i Czempionów posiada stosunkowo wysoki koszt przywołania co może stanowić pewną przeszkodę na początkowym etapie partii.
Podstawowym zdaniem gracza prowadzącego do boju frakcję Bagiennych Orków jest stosunkowo szybkie rozsianie Oplecionych murów po planszy, również po przeciwnej stronie pola bitwy, by dzięki temu wykorzystać do maksimum wynikające z ich sąsiedztwa bonusy.

Jeżeli spodobała Ci się opisana wyżej frakcja – złóż zamówienie w wyjątkowej przedsprzedaży!

Klikaj, zamawiaj, przywołaj premierę!

* wszystkie wstawki fabularne to jak zwykle moja ułańska fantazja – nie wchodzą w kanon uniwersum SW.

** nazwy jednostek i wydarzeń pochodzą z polskiego wydania zestawu Master Set, natomiast ich działanie jest tłumaczeniem własnym na podstawie angielskiego oryginału.